Uusi viestintäsuositus tuo käytännön apua tiedonkulkuun taloyhtiöissä

Kiinteistöliiton ja Isännöintiliiton suositus taloyhtiöiden viestinnästä on julkaistu 18.11.2015. Suositus on laadittu yhteistyössä oikeusministeriön kanssa.

Parempi viestintä vähentää erimielisyyksiä, helpottaa toimintaa taloyhtiössä ja lisää asumisviihtyisyyttä

Hyvä viestintä helpottaa taloyhtiön osakkaiden päätöksentekoa ja yhtiön johdon toimintaa sekä lisää asumisviihtyisyyttä. Avoin ja ennakoiva viestintä lisää asukkaiden ja osakkaiden luottamusta ja kiinnostusta taloyhtiön asioihin. Osakkaiden kiinnostuksen ja aktiivisuuden lisääminen on tärkeätä, sillä taloyhtiöiden rakennuksissa ja kiinteistössä on hyvin suuri osa koko kansallisvarallisuudestamme.

Paremmalla viestinnällä vältetään monet erimielisyydet ja turhat epäilyt väärinkäytöksistä. Lisääntyvä viestintä ja avoimuus ei välttämättä lisää merkittävästi isännöinnin ja hallituksen työmäärää eikä kustannuksia. Tulevaisuudessa viestinnässä on otettava paremmin käyttöön uudet sähköiset viestintätavat.

Viestintäsuositus taloyhtiön, sen johdon, osakkaiden ja asukkaiden välisen viestinnän tarpeisiin

Viestintäsuositus antaa konkreettisia neuvoja viestintäpalveluista sopimiseen ja viestintätapojen käyttöön, taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän väliseen viestintään, yhtiökokousviestintään ja viestintään osakkaille ja asukkaille yhtiökokousten välillä, asukkaiden ja osakkaiden viestintään taloyhtiön johdolle, korjaushankeviestintään ja viestintään yllättävistä poikkeustilanteista. Suositusta voivat käyttää kaikki taloyhtiöt tarpeidensa mukaan.